2.04.2015

Teraryum yapımı / How to plant a terrarium


Son zamanlarda sıklıkla karşımıza çıkan genellikle kaktüs tarzı bitkilerle yapılan teraryum ekimini anlatmak istiyorum sizlere.
Ben açıkçası şimdiye kadar bitkileri satın almadım. Bazen hediye geldi, çoğu zaman ise komşuculukta çokça yapılan bitki alışverişi ile sağladım. Tabi annemin de eskiden beri bir kaktüssever olması işime yaradı.


Terrariumdaki amaç doğal bitki ortamının bir nevi minyatürünü elde etmek. Yani o doğal döngüyü de bitkiye sağlamalısınız. Direkt güneş görmeyen aydınlık bir mekan ve  fazla suyu alacak olan düzenleme önemli.
 Öncelikle kapalı bir teraryum mu yoksa üzeri açık hava alacak bir teraryum mu yapacağınıza karar vermelisiniz. Kapalı saksılara uygun olarak kullanılacak bitkiler farklılık gösterir. Çok revaçta olan sukulentler kapalı sisteme fazla nemden dolayı ayak uyduramaz ve çürür.


İhtiyacınız olan malzemeler şunlar:
-Zevkinize göre seçilmiş cam fanus (bu bir kavanoz veya kadeh de olabilir) 
-Drenaj sağlayacak olan çakıl taşları
-Küfü ve zararlı bakterileri önleyecek olan kömür kırıkları
-Çeşitli dekoratif objeler, süsler, maket insan figürleri,yosun, ağaç dalları vs. 
-Eğer uzun ve elinizin dibine ulaşamadığı bir kap kullanacaksanız uzun araç gereçler ( cımbız, çatal, dal vs.)
-torf ve kum
-Uygun bitkiler (Benim elimde aloe vera, kaktüs ve sukulentlerden EcheveriaKalanchoe ile Sedum vardı)

İlk önce temizlediğiniz cam fanusa fazla suyu çekecek olan taşları ekliyoruz. Üzerine ufaladığınız mangal kömürünü veya akvaryum için satılan aktif karbonu yaklaşık 1 cm olacak şekilde ekliyoruz. Ardından temiz torfu da koyuyoruz. Parmağınızla veya sivri bir aletle bitkileri yerleştireceğimiz delikler açıp bitkilerin köklerini bu deliklere yerleştiriyoruz. Dik durmaları için etrafına biraz daha toprak koyup elinizle bastırın. Süsleme ise sizin hayal gücünüze kalmış. Son olarak tüm işlemler bitince üzerine biraz su fısfıslayın. İlerleyen zamanlarda da sulama işlemini toprak gerçekten kuruyunca fısfısla yapacaksınız. Kışın çok seyrek, yazın biraz daha sık sulanabilir. Kapalı bir fanusunuz varsa neredeyse hiç sulamayacaksınız çünkü bitkinin ihtiyaç duyduğu nem hep içerde hapsolacak. Küfü ve zararlı bakteri oluşumunu ise kömür önleyecek.




Birkaç bitki bir aradaydı, aynı saksıda...Onları ayırdım. Sonra yenileri geldi...Kayıplar oldu... En son da Paşabahçeden aldığım geometrik formda cam terrarium fanusunda elde kalan tüm bitkileri toplayıp salon sehpamın baş köşesine yerleştirdim. 








Bunlar da toprak saksılarıyla banyoda duran kaktüslerim.
Benim banyom gün ışığı alıyor bu arada onu belirteyim...












4 yorum:

  1. Bu yazıya en çok ben sevinmiş olabilirim. En kısa zamanda denemek istiyorum. Hem çok faydalı ve detaylı bir şekilde anlatmışsın. Yapmamak ayıp olur zaten. :)) Çok teşekkür ederim! Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Ersincim. Ilk sen yorum yapıyorsun çoğu zaman, beklendiğimi bilmek güzel...
      Faydalı olabildiyse ne mutlu bana. En kısa zamanda yaratıcı terrariumlarını bekliyoruz o halde ;)

      Sil
    2. Çünkü çok güzel işler paylaşıyorsun. Bu kadar detaylı ve bilgilendirici anlatım hiç bir yerde görmedim ben. :)

      Sil
  2. Sizinkiler de harika olmuş, farklı çeşitlerde de şişe kullanmışsınız. Bir sonraki aşamada ben de deneyeceğim bunu. Sevgiler.

    YanıtlaSil